29-11-16

Jong koppel getroffen door CO-vergiftiging in Nieuwpoort

Jong koppel getroffen door CO-vergiftiging in Nieuwpoort

24/11/16 om 18:13 - Bijgewerkt om 18:11

Een 24-jarige jongeman en zijn 24-jarige zwangere vriendin zijn woensdagavond met een CO-intoxicatie in het ziekenhuis beland. De oorzaak was een defecte boiler in hun woning in Nieuwpoort, meldt de politie van de zone Westkust.

Jong koppel getroffen door CO-vergiftiging in Nieuwpoort
 

Rond 20 uur werd het jonge koppel uit de Elisalaan in Nieuwpoort met spoed overgebracht naar het AZ Sint-Jan in Brugge. De jongeman was bewusteloos en verkeerde in een levensbedreigende toestand. Ondertussen is het levensgevaar geweken. Zijn zwangere vriendin was minder erg getroffen door de CO-vergiftiging.

(Belga)

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

Vrouw overleden na aanrijding door vrachtwagen in Nieuwpoort

Vrouw overleden na aanrijding door vrachtwagen in Nieuwpoort

28/11/16 om 12:52 - Bijgewerkt om 15:59

Het ongeval gebeurde kort voor de middag aan de Kaai in Nieuwpoort.

Vrouw overleden na aanrijding door vrachtwagen in Nieuwpoort
 

Maandagmiddag is een vrouw zwaar gewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen die uit een zijstraat kwam en de Kaai opreed in Nieuwpoort. De vrouw werd lange tijd ter plaatse verzorgd door de MUG-dienst, vooraleer ze kon worden overgebracht naar het ziekenhuis van Veurne. Daar overleed ze later aan haar verwondingen. Twee motards van de politie reden voorop. De brandweer plaatste een scherm tegen de vrachtwagen.

Het is momenteel nog onduidelijk hoe het ongeval precies gebeurd is. Het parket heeft daarom een deskundige aangesteld om de oorzaak te onderzoeken.

(JT - Foto JT)

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

20-11-16

1986 Oefening met het Rode Kruis

Ik dacht zo bij mezelf, wat gebeurde er zo'n 30 jaar geleden bij mij op het werk als brandweerman, éwel een bomaanslag te Nieuwpoort. Geen echte weliswaar maar een grootschalige oefening met de afdeling Rode Kruis uit de omliggende gemeente op het terrein van het vroegere onthaalcentrum te Nieuwpoort-bad, dit naar aanleiding van de CCC aanslagen in het land. Ik heb er nog een krantenartikel van en hoop op deze weg misschien aan wat foto's te kunnen geraken. Op één van de foto's zie je in het midden van de draagberrie Wilfried Huysentruyt staan en rechts boven de korpsdokter Vanhercke Chri. en deze die zijn broek aan het oprekken is, éwel dat was ik als ambulancier met witte helm, een beetje nostalgie op een zaterdagmorgen
 

31101986 oefening met Rode kruis.jpg

31101986 oefening met Rode kruis 2.jpg

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

15-11-16

Luc de pompier

In mijn vroegere actiever leven als pompier, hadden ze ooit eens een karikatuur van me gemaakt, éwel hier is ie dan, met deze gedachte, Lach luid, lach vaak, en het meest
belangrijke; lach om jezelf.

karikatuur 1.jpg

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

Zware brand vernielt onbewoonbaar verklaarde flat in Oostende

Zware brand vernielt onbewoonbaar verklaarde flat in Oostende

15/11/16 om 06:39 - Bijgewerkt om 06:37

In de Peter Benoitstraat in Oostende heeft maandagavond rond 22 uur een hevige brand een onbewoonbaar verklaarde flat in een meergezinswoning vernield. Een koppel dat in hetzelfde pand woonde, moest door de brandweer geëvacueerd worden.

Zware brand vernielt onbewoonbaar verklaarde flat in Oostende
 

De brandweer was snel ter plaatse, maar het vuur woedde er al in alle hevigheid, wat ook zorgde voor een aanzienlijke rookontwikkeling. De brand verhinderde ook dat twee bewoners van een appartement op de bovenste verdieping, een koppel, zichzelf in veiligheid konden brengen, wat voor enige paniek zorgde. Zij moesten door de brandweer met een ladder geëvacueerd worden. Ze werden met rookintoxicatie naar het ziekenhuis overgebracht.

De flat, die volledig werd vernield, bevond zich aan de achterzijde van het huis in de Peter Benoitstraat 51. Het appartementje was al een tijdje onbewoonbaar verklaard. Elektriciteit en gas waren afgesloten. Opvallend was wel dat een houten trap naar de flat niet meer op zijn plaats zat. De brandweer vond die wat verder in het pand. Die vaststelling voedt het vermoeden dat het om brandstichting gaat, maar zal verder onderzoek moeten uitwijzen.

"Mensen in de woning werden verwittigd door de rookmelders. Het toont nog maar eens het belang ervan", klinkt het tot slot bij de brandweer.

(DVL - Foto DVL)

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

11-11-16

Brand Kliniek Veurne 10112016

 

Dumortier Patrick : ‘10/11/2016:brand in AZ-Veurne Om 21u03 is brand uitgebroken in een tweepersoonskamer op dienst Interne A (vierde verdieping). Het brandalarm is afgegaan waarop de verpleegkundigen adequaat hebben gereageerd en meteen de evacuatieprocedure hebben opgestart. De hele dienst werd meteen geëvacueerd. Onze verpleegkundigen hebben alles in zeer goede banen kunnen leiden. Bij 6 mensen is lichte rookintoxicatie vastgesteld: 2 ambulanciers, 2 verpleegkundigen en de 2 patiënten; iedereen kon ter plaatse behandeld worden. De geëvacueerde patiënten werden naar de cafetaria van het ziekenhuis gebracht en nadien overgebracht naar een andere kamer. Het AZ SAV organiseert regelmatig brandoefeningen. Vandaag werd jammer genoeg duidelijk waarom dit nodig is. We willen iedereen bedanken voor de alertheid, hulp en het mee zoeken naar oplossingen voor onze patiënten.​ https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1150138...

IMG_6244.jpg

IMG_6289.jpg

IMG_6293.jpg

IMG_6282.jpg

IMG_6328.jpg

IMG_6346.jpg

IMG_6363.jpg

IMG_6373.jpg

IMG_6376.jpg

IMG_6381.jpg

IMG_6383.jpg

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |