10-08-16

Honderden noodoproepen onbeantwoord

 

Honderden noodoproepen onbeantwoord

Archiefbeeld Foto: © Hendrik De Rycke

De noodcentrales slaan alarm. Ze zijn chronisch onder­bemand. En zeker in de zomer, wanneer een deel van het personeel met vakantie is, leidt dat tot gevaarlijke toestanden. Honderden noodoproepen blijven onbeantwoord, waardoor de nodige hulp uitblijft. “Vandaag of morgen blijft een 100- of 101-centrale compleet onbemand.”

Warm zomerweer staat gelijk met een piek van noodoproepen. De terrassen zitten vol, er is meer nachtlawaai, meer dronken en dus ook meer gepikeerde mensen. “Vorige week konden we die toevloed aan oproepen niet aan”, zegt Alain Schellekens, telefonist bij de noodcentrale van de provincie Antwerpen en ACOD’er. “Honderden oproepen zijn afgebroken vooraleer ze beantwoord konden worden, en je wéét dat sommige telefoontjes komen van mensen die echt dringend hulp nodig hebben. Natuurlijk vrees je dan voor een scenario zoals dat in juni, toen een man tot drie keer toe belde, maar niet ­geholpen werd en stierf. Dat zijn ronduit gevaarlijke toestanden.”

Onverantwoord

En dan is de personeelsbezetting in Antwerpen nog lang niet zo slecht als die in Vlaams-Brabant. Daar draaide in april bijna een kwart van alle shiften met minder personeel dan voorzien. “En dan krijg je toestanden zoals afgelopen zondagavond, toen voor de 100-centrale maar één collega ­beschikbaar was, terwijl er eigenlijk minstens drie moeten zijn”, zegt Ann Vancutsem, al elf jaar calltaker bij de 101-centrale in Leuven en ook actief bij ACOD. “Begin er maar aan, hé, op je eentje alle telefoons uit Vlaams-Brabant voor de nummers 100 én 112 beantwoorden. En dan nog de ambulances naar de juiste ­locatie sturen. Op het allerlaatste moment kon nog iemand invallen, maar zelfs met twee is dat onverantwoord. Die telefoontjes blijven komen, en een mens moet af en toe eens naar het toilet gaan ook.”

“Wij zijn continu bang voor gevaarlijke situaties. Als het begint te stormen, kunnen we sowieso niet volgen. Als dan ­iemand belt die dringend een ambulance nodig heeft wegens een hartaanval, kunnen we niet helpen. Nog een voorbeeld: gezien het terreurniveau drie vroeg het OCAD eind juni om de 101-centrale in Brussel maximaal te ­bemannen, maar er is geen personeel op overschot om dat te doen.”

Het personeelstekort bij de noodcentrales is een oud zeer. Het personeel dat er wel is, raakt overwerkt en zoekt andere oorden op of valt uit met een burn-out. Dus vraagt de vakbond dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) budget vrijmaakt voor meer personeel, zodat de werkdruk vermindert. “Maar dat kan voor een stuk ook door het publiek te sensibiliseren”, zegt Schellekens. “Want soms vragen wij ons af: zijn we nu een noodcentrale of een infobalie? Mensen durven ons te bellen voor vogels op hun dak, of voor de openingsuren van openbare diensten.”

Minister Jambon is momenteel nog met vakantie, maar op zijn­ ­kabinet valt te horen dat “de problematiek bekend is”. “We pro­beren dit structureel op te lossen”, zegt zijn woordvoerder Olivier Van Raemdonck. “Er zijn op dit moment aanwervingen bezig, maar het duurt zijn tijd vooraleer de juiste mensen op de juiste plekken terechtkomen. Daarnaast werken we aan slimme informa­ticasystemen die een betere doorschakeling tussen de centrales mogelijk moeten maken.”

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.