19-04-16

opleiding prioritair rijden

ma 18 apr   -  AZ Nikolaas en AZ Sint-Blasius investeren in extra opleiding prioritair rijden in samenwerking met Priodrive + foto's  -   19:02  


Ingezonden door: Pierre Henri Demeyere

AZ Nikolaas en AZ Sint-Blasius investeren in extra opleiding prioritair rijden in samenwerking met Priodrive + foto's

Binnen België zijn er een handvol opleidingsorganisaties die zich specialiseren in het opleiden van bestuurders van prioritaire voertuigen. Priodrive is hier één van. Priodrive is de opleider voor aanvullende en gespecialiseerde rijopleidingen en trainingen voor professionele verkeersdeelnemers. zoals Politie, Brandweer, ambulancediensten, defensie, De Lijn en chauffeurs van nutsbedrijven.

Deze organisatie kent een exponentiële groei binnen de Belgische hulpverlening naar aanleiding van recente ongevallen met politievoertuigen, MUG-voertuigen en brandweervoertuigen. In het bijzonder tonen spoeddiensten van ziekenhuizen grote interesse in deze vorm van opleiden. MUG-voertuigen worden groter en zwaarder, ook de kostprijs van dergelijke voertuigen stijgt met de jaren. De redenering van spoeddiensten om te investeren in aanvullende trainingen op vlak van prioritair rijden is zeker niet slecht. Priodrive mocht al enkele bestuurders van MUG-voertuigen opleiden, zo denk wij aan de chauffeurs van UZGent. Afgelopen week mocht een groep chauffeurs van zowel AZ Nikolaas en AZ Sint-Blasius deelnemen aan het praktische deel van de opleiding. De chauffeurs van AZ Nikolaas brachten hun nieuw MUG-voertuigen mee naar de opleidingsdag, Priodrive regelde twee Land Rover huurwagens van het zelfde type als de MUG en ook twee lichtere voertuigen van VAB, dit om de chauffeurs duidelijk te maken dat het MUG-voertuig waar zij dagdagelijks mee rijden een veel zwaarder voertuig is dan een doorsnee personenwagen.

Deze opleiding kadert binnen de VAB onder de noemer "Safe Drivers Plan", deze vzw werd in 1995 opgericht met als hoofddoelstelling het bevorderen van de verkeersveiligheid en mobiliteit door gebruik te maken van specifieke, beroepsbestuurder opleidingen. Vanaf 1 januari 2008 maakt Safe Drives Plan volledig deel uit van VAB. Priodrive is binnen dit plan de opleider voor aanvullende en gespecialiseerde rijopleidingen en trainingen voor hulpdiensten. Deze opleiding verschilt grotendeels van de klassieke slipcursus die je bij andere opleidingscentrums kunt volgen. Zo'n slipcursus heeft alleen als doel om de bestuurder een houvast te geven wanneer deze in een slip geraakt. In de cursus die Priodrive aanbiedt krijgen de chauffeurs van prioritaire voertuigen een opleidingsmodule aangeboden die naast een wettelijke invalshoek ook het inzicht en de tools aanleveren voor de chauffeurs op praktisch vlak. Bestuurders van prioritaire voertuigen zijn op de openbare weg een graad hoger dan de gewone weggebruiker. Dit heeft op de chauffeur onmiddellijk gevolg dat deze meer moet kunnen, in een korte tijdspanne en op een groot stressniveau.

De aanpak van de opleiding verschilt van de klassieke opleidingen. Slippen, het in een ongeval betrokken geraken is vaak een samenloop van omstandigheden. Binnen de opleiding leren de cursisten wat hun grenzen zijn en de grenzen van het voertuig. Dit leren de cursisten in het praktisch deel van de opleiding, het wettelijk kader betreffende prioritaire voertuigen zien de cursisten in het theoretisch gedeelte. De chauffeur krijgt binnen het praktisch deel inzicht in hoe zijn voertuig zich gedraagt in het verkeer en vooral in abnormale omstandigheden. Als chauffeur van een prioritair voertuig dwingt het prioritair voertuig voorrang af bij andere weggebruikers. Deze weggebruikers kunnen goed anticiperen en op een veilige manier het prioritair voertuig voorrang geven, maar de weggebruiker kan ook volledig fout anticiperen en op een onveilige manier het prioritair voertuig voorrang geven, dit bijvoorbeeld door het rode licht te rijden, gevaarlijk een voetpad oprijden etc. Daarnaast kan de bestuurder van een personenwagen ook volledig in paniek geraken en bij wijze van spreken volledig verlamd achter zijn stuur blijven zitten. Als bestuurder van een prioritair voertuig moet men altijd rekening houden dat bestuurders de komst van een MUG-voertuigen of andere hulpverlenersvoertuigen niet verwacht, noch voorspellen. Niet enkel moeten chauffeurs van prioritaire voertuigen rekening houden met het gedrag van autobestuurders, ook andere weggebruikers zoals bromfietsers en fietsers kunnen onvoorspelbaar gedrag vertonen zoals het rijden in tegengestelde rijrichting of het rijden met een koptelefoon met te luide muziek. Als chauffeur van een prioritair voertuig moet op dergelijke details letten aangezien de kans groot is dat de fietser het prioritair voertuig niet hoort of ziet aankomen.

Naast het juist reageren op onvoorspelbaar gedrag van weggebruikers leren de chauffeurs ook de technische zaken van het voertuig. Het bewust maken van de bestuurders van de beperkingen van het voertuig is hier één aspect van. Elk voertuig is verschillend, voorafgaand de opleiding wordt nagetrokken met welk voertuig de chauffeurs rijden. Door middel van die kennis wordt een specifiek lesprogramma opgesteld. De bestuurder is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn voertuig. De omgeving waar het voertuig rijdt heeft ook deels invloed op het gedrag van het voertuig. Binnen de opleiding krijgen de cursisten uitleg over hoe te reageren in dergelijke situaties in het verkeer, zo denken wij aan bochten, verhogingen, kruispunten etc. Met uitleg aansluitend op het praktisch oefenen kan de chauffeur op een veilige en vlotte manier deze hindernissen nemen.

Het praktische deel van de opleiding vond plaats op het Milieu en Mobiliteits Opleidingspark (MMOB) gelegen in Ingelmunster, West-Vlaanderen. Binnen dit deel legt elke deelnemer een specifiek traject af om zo zijn stuur -en kijktechnieken te trainen. In een ander deel worden de behendigheidsoenfeningen gehouden zoals:

- remmen

- uitwijken

- oefeningen om de grootte van het voertuig te leren kennen

- stabiliteitsoefeningen

- inspelen op interactie

Na afloop van dit praktische deel kreeg elke deelnemer die geslaagd was een bewijs. Voor zowel het personeel van AZ Nikolaas als AZ Sint-Blasius gaf de opleiding een extra bagage mee om nog beter en veilig in het verkeer prioritair te rijden. Bij deze een dankwoord aan het voltallig team van Priodrive voor de toelating, aanwezige deelnemers van de opleidingsdag , spoeddienst AZ Nikolaas en AZ Sint-Blasius en het voltallig directiecomité́ van AZ Nikolaas en AZ Sint-Blasius voor de nodige toestemmingen en medewerking.

Verslag Pierre-Henri Demeyere / 112Antwerpen

Foto's © Pierre-Henri Demeyere

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.