15-04-16

Kan iemand zich voorstellen dat twee weken na 9/11 de brandweer van New York zou staken ?

Kan iemand zich voorstellen dat twee weken na 9/11 de brandweer van New York zou staken ?

Bart Eeckhout is commentator bij De Morgen.

2 "Wat heeft die verkeersleiders toch bezield, dat zij hun particuliere eisen hoger achten dan het algemene belang?" ©BELGA

 
Bart Eeckhout. ©Wouter Van Vooren

Een van de grote charmes van de gelukkige welvaartsstaat België is dat patriottisme hier nooit echt levensvatbaar is geweest. Bespaar ons de groet aan (gelijk welke) vlag, een traantje bij het volkslied en may God bless Belgium/ Flanders-gewauwel. De totaal onverantwoorde en niet te verschonen wilde actie van verkeersleiders bij Belgocontrol, met ziekteverzuim als laf stakingswapen, toont evenwel de risico's van zo'n staat met weinig gemeenschapsgevoel.

Durft iemand zich voor te stellen dat twee weken na 9/11 de brandweer van New York zou gaan staken voor betere arbeidsvoorwaarden? Kan iemand het zich inbeelden dat na de aanslagen in Parijs de politie er in staking zou gaan voor een betere pensioenregeling? In België is het dus perfect mogelijk dat verkeersleiders een luchthaven die zich met veel moeite herstelt van een terreuraanslag toch weer lamlegt omwille van een uit de hand gelopen sociaal conflict.

 

Hoezeer moet je opgesloten zijn in je ivoren verkeerstoren om het werk van al die mensen te besmeuren met je corporatistische eisenbundeltje?

Wie de voorbije weken vanuit België moest vliegen, is mogelijk geholpen door luchthavenpersoneel dat op de ochtend van de aanslag zelf aan het werk was of collega's in de gevarenzone had. Zij peinsden er niet over om naar het tactische doktersbriefje te grijpen. Hoezeer moet je opgesloten zijn in je ivoren verkeerstoren om het werk van al die mensen te besmeuren met je corporatistische eisenbundeltje? Natuurlijk wijst zo'n ontspoord conflict ook op een verrotte bedrijfscultuur en op gedeelde verantwoordelijkheid van het management. Dan nog blijft dit een totaal ongepast moment voor wild protest. Nu bovendien blijkt dat bevoegd minister Galant (MR)  het idee had om geld voor terreurbestrijding in te zetten om de lege kassen van Belgocontrol te vullen, wordt dit een wel erg wrang verhaal. De luchtverkeersleiding financieren kan een legitiem bestuurlijk doel zijn, maar met antiterreurbeleid heeft het weinig te maken.

Er zijn nog wel meer vragen te stellen aan mevrouw Galant, net als aan minister Jan Jambon. Kritische Europese rapporten over de beveiliging van de luchthaven werden nooit met beter bestuur beantwoord - ook niet in de vorige regering trouwens. Vragen van de luchthaveninspectie om meer middelen, werden nooit verhoord.

Maar ook de herhaaldelijke bede van de politiebonden om minstens het minimale kader voor de luchthavenpolitie aan te vullen, is altijd in ministeriële dovemansoren gevallen. Ook dat is een wrange vaststelling die om verantwoording vraagt. Soms is gewoon doen wat voorzien en beloofd is al heel wat, ook in de strijd tegen het extreme terreurgeweld.

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.