22-02-16

Man redt kleindochter (5) uit brand

RAMP NIPT VERMEDEN NADAT ELEKTRISCHE VERWARMING VUUR VAT

Man redt kleindochter (5) uit brand

De brandweer van Lede kreeg het vuur snel onder controle. - Foto Koen Moreau
De brandweer van Lede kreeg het vuur snel onder controle. - Foto Koen Moreau

Roland 'Tim' Timmerman, zijn vrouw Katinka en kleindochter Juta (5) zijn zaterdagavond aan een ramp ontsnapt toen er brand uitbrak op de bovenverdieping van hun woning langs het Meirveld in Lede. Grootvader Tim spurtte zonder nadenken de trap op om zijn kleindochter in veiligheid te brengen. "De gang was gevuld in dichte rook, maar gelukkig brandde het op een andere kamer en was Juta's slaapkamerdeur dicht."

Wat een rustige avond moest worden, is zaterdag helemaal anders uitgedraaid in het Meirveld in Lede. Grootouders Roland - Tim voor de vrienden - Timmerman en partner Katinka hadden net kleindochter Juta (5) op logement toen het noodlot toesloeg. Op een kamer boven ontstond brand aan een elektrische vuurtje. Een vlakbij staande printer en een mat vatten eveneens vuur. "Rond 22 uur had mijn vrouw al gezegd dat ze iets verbrand rook, maar door mijn verkoudheid en wellicht ook door de tochtband onder de deur van onze living naar onze gang, merkte ik toen zelf niets op", vertelt Tim.

De twee dommelden in voor de televisie en ontdekten een uur later dat hun traphal volledig met rook gevuld was. "De paniek kan ik niet omschrijven. Weten dat het brandt en dat je kleindochter boven ligt. Afschuwelijk."

Andere kamer

Tim aarzelde niet en stormde meteen de trap op. "Zonder nadenken eigenlijk, want ik zag geen hand voor de ogen."

De brand woedde gelukkig op een andere kamer waardoor Juta snel in veiligheid kon worden gebracht. Met een grote brandblusser in de hand stormde Tim vervolgens een tweede keer naar boven. "Ik heb de deur van de kamer waar het brandde geopend en tweemaal naar binnen gespoten, maar de hitte was te groot waardoor ik moest opgeven. Mijn mond zag zwart van de rook."

De vrijwilligers van brandweerpost Lede waren gelukkig bijzonder snel ter plaatse waardoor erger kon vermeden worden.

"Toch was het nipt, want volgens de brandweer waren we hooguit vijf minuten verwijderd van een uitslaande brand."

Tim, diens vrouw en kleindochter Juta werden tijdelijk ondergebracht in een brandweerwagen. Omdat ze nogal veel rook hadden ingeademd werden ze ter controle nog naar het ziekenhuis overgebracht.

Cyanidevergiftiging

Daar moesten ze omwille van cyanidevergiftiging door dampen van brandend plastic en pvc een tijdje in observatie blijven. Ook de kat van de familie werd door de pompiers uit het huis gehaald. Het diertje werd tijdelijk opgevangen bij een brandweerman thuis.

Tim beseft heel goed dat hij ondanks preventieve maatregelen aan een ramp is ontsnapt.

"Ik heb een brandblusser in huis en beneden hingen rookmelders. Omdat ik er vanuit ging dat er boven geen risico was, zijn er daar nooit opgehangen."

Daar komt heel binnenkort verandering in.

"Ze liggen al klaar en zullen heel snel omhoog hangen, want dit wil ik nooit meer meemaken", klinkt het kordaat en duidelijk. Intussen maakt iedereen het gelukkig goed. "Maar ik weet zeker dat Juta dit logeerpartijtje niet snel zal vergeten", besluit Tim.

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.