25-01-16

Wie vraagt krijgt... zandzakjes

Brandweer ontgoocheld over berichtgeving in media

Wie vraagt krijgt... zandzakjes

Al op vrijdagmorgen was de brandweer druk in de weer Foto: pvr

Lebbeke - Kapitein-postoverste Chris Van Weyenberg van de Lebbeekse brandweer, reageert op de berichtgeving tijdens de jongste wateroverlast in de gemeente. Vooral de uitlatingen van de uitbater van de taverne Cartoon in de Opwijksestraat dat ze in het grensgebied tussen Opwijk en Lebbeke niet voorzien worden van zandzakjes, schoot het korps in het verkeerde keelgat.Leiding en manschappen vonden het pijnlijk dit te moeten lezen na een onafgebroken inzet van twee dagen en één nacht.

"Het mag duidelijk zijn", onderstreept Van Weyenberg, "dat de brandweer elke inwoner van onze gemeente helpt wanneer hij/zi jom hulp vraagt. Bij grootschalige en langdurige interventies is het uiteraard niet mogelijk op hetzelfde moment tussen te komen. Wij ontvingen, vanaf vrijdag 5 uur tiot zaterdagnamiddag 18 uur, immers bijna honderd oproepen.

Van Weyenbergt onderstreept dat wie opriep, een reactie en/of interventie kreeg. "Aan zandzakjes geraken", zegt Van Weyenberg, "kan je op verschillende manieren; via 112, het telefoonnummer van de brandweerkazerne dat in sinistere tijden permanent bemand is, of het noodnummer dat bij het afkondigen van het gemeentelijk noodplan geactiveerd en verspreid wordt via de sociale media. Zelf zandzakjes afhalen in de brandweerkazerne kan ook"

"Voor alle duidelijkheid", herhaalt Van Weyenberg, "Wiij hebben geen oproep ontvangen van de Cartoon. Iedereen begrijpt toch dat we niet in staat zijn van deur tot deur in bedreigde straten langs te gaan met de vraag of de bewoners nog zin hebben in een zandzakje."

De brandweer verbaast er zich overigens over dat weinig bewoners die vaak te maken hebben met wateroverlast, de geleverde of afgehaalde zandzakken bewaren, zodat ze bij nieuw onheil onmiddellihjk kunnen ingrijpen. Het was zelfs zo dat bewoners vroegen om de zandzakjes te komen ophalen, terwijl de dienst nog actief was om zandzakjes te bedelen." Niet te begrijpen.

"Inderdaad"", besluit de kapiteit-postoverste, " het is niet makkelijk om aan iedereen hulp op maat te bieden, maar wat we te lezen kregen deed echt  pijn."

Gepost door Luc de pompier | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.