Het lijkt een scene uit een film maar maandag rond half acht was het bittere ernst in de Tulpenlaan.  Bij de afwezigheid van zijn baasje slaagde een hond erin om het elektrisch fornuis te activeren. Gezien op dat ogenblik een pot met olie op het vuur stond raakte deze al snel oververhit.  De rookontwikkeling die daarbij vrijkwam zorgde ervoor dat het gelijkvloerse appartement zich snel vulde met rook.  Gelukkig kon de bewoonster van het appartement die even op stap was toen de hond het fornuis activeerde tijdig ingrijpen bij haar thuiskomst en de hulpdiensten verwittigen.

Gezien de sterke rook - en geurhinder werd besloten om het appartement en de ondergelegen kelderverdieping grondig te verluchten.  Tijdens deze verluchtingswerkzaamheden kwam ook aan het licht dat de CO-waarden binnen in het appartement bijzonder hoog waren gezien de aanwezige vogels stilaan het bewustzijn in hun kooi begonnen te verliezen.  

De brandweerpost Deerlijk riep meteen de hulp in van hun Harelbeekse collega's die met een water aangedreven afzuig toestel ter plaatse kwamen om de ruimte grondig te ventileren.  Zowel de hond als de vogels bleven ongedeerd.